Kirjoituskilpailuja

Kirjoituskilpailuja:

Paltta ry:n kirjoituskilpailu yläasteikäisille nuorille

Kirjoittajayhdistys Paltta ry järjestää valtakunnallisen lasten ja nuorten kirjoituskilpailun yläkouluikäisille nuorille teemalla tulevaisuus.

Tyylilaji on vapaa, kirjoitus voi olla vaikkapa tarina, päiväkirjan sivu, kirje, mielipidekirjoitus, runoa tai räppiä. Pituus 1–3 sivua.

Parhaat tekstit palkitaan raha- ja kirjapalkinnoilla. Kilpailun tekstejä julkaistaan netissä ja/tai kirjana.

Kilpailun raadissa toimivat kirjailija Jukka Behm Kouvolasta sekä kirjailija Annamari Marttinen ja äidinkielen opettaja Sinikka Vuento Lappeenrannasta. Kilpailuaika päättyy 31.1.2022.

Ihanat kirjat -kirjoituskilpailu

Otava, Karisto, Supla ja Otavan Kirjasäätiö julistavat Ihanat kirjat -kirjoituskilpailun, jossa etsitään uutta viihdekirjallisuuden tähteä ja tunteita herättävää romaanikäsikirjoitusta.

Aihe on vapaa, ja tyyli voi olla esimerkiksi feel-goodia, maalaisromantiikkaa, huumoria, historiallista romantiikkaa, chick litiä tai romanttista jännitystä.

Osallistumisaika on 14.9.2021–31.1.2022. Kilpailuun osallistutaan noin 150 000–200 000 merkin käsikirjoituksella. Kilpailu on avoin kaikille. Aiempi kirjallinen tuotanto ei ole este osallistumiselle, mutta kilpailuun osallistuvasta käsikirjoituksesta ei saa olla kustannussopimusta tai muita sopimuksia toisaalle.

Pullopostia mereltä – Meripäivien kirjoituskilpailu

Kotkan Meripäivät ja Aviador Kustannus järjestävät 1.11.2021 – 28.2.2022 kirjoituskilpailun. Pullopostia mereltä -kilpailu on osa Kotkan Meripäivien 60-vuotisjuhlavuotta ja sen aiheena on ”meri”.

Kilpailuun voi osallistua pseudonyymisti max. 12 liuskaa / 30 000 merkkiä pitkällä lyhytproosalla. Lyhytproosaksi määritellään novellit, muistelmat, esseet ja kertomukset.

Kirjoituskilpailun voittaja palkitaan 2 000 eurolla ja tuomariston valitsemat tekstit tai teksti julkaistaan Aviador Oy:n kustantamassa teoksessa Pullopostia mereltä.

J.H. Erkon kirjoituskilpailu

J.H. Erkon kirjoitusilpailu järjestetään 66. kerran vuonna 2022. Tekstilaji on proosa, ja raadissa mukana ovat puheenjohtaja, kirjailija Hanna-Riikka Kuisma, kirjailijat Magdalena Hai ja Harry Salmenniemi sekä Kallion lukion opiskelija Johannes Helama.

Osallistua voivat vuonna 1992 syntyneet tai sitä nuoremmat kirjoittajat, jotka eivät vielä ole julkaisseet omaa esikoisteostaan tai tehneet kustannussopimusta. Lehdissä, sosiaalisessa mediassa, omakustanteissa tai antologioissa julkaiseminen ei ole este osallistumiselle.

Kilpailuaika päättyy 31.3.2022.

Lue lisää!

Kerro omasta kirjahyllystäsi

Minkälainen kirjahylly sinun kodissasi on? Mitä muistoja sinulla on kirjahyllyysi liittyen? Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi haluaa kuulla suomalaisten ajatuksia kirjahyllyistä.

Keruu toteutetaan yhteistyössä Pälkäneen kunnan kanssa, jossa on jo useamman vuoden ajan järjestetty Avoimet kirjahyllyt -tapahtumaa. Edellisen kerran samankaltainen keruu toteutettiin Pukstaavin avautuessa kymmenen vuotta sitten.

Kyselyyn voi vastata osoitteessa lukukokemus.fi.

Kirjailijayhdistysten verkosto /
Suomen Kirjailijaliitto ry