Puheenjohtajan Joulutervehdys 2021

Puheenjohtajan joulu- ja uudenvuoden tervehdys

Pohjois-Pohjanmaan kirjoittajien vuosi huipentui Aleksis Kiven aattopäivän 30-vuotisjuhliin. Vaikka koronavuosi häiritsi tapahtuman

valmisteluja, niin saimme juhliin edustavan ohjelman ja yleisöä oli Aleksinkulman juhlasalissa kiitettävästi.

Pidimme vuoden aikana mm. jäsenille kesätapahtuman ja kirjoitimme itsenäisyyspäivän merkeissä kortteja sotaveteraaneille. Lisäksi meille on ollut kirjanäyttely Oulunsalon kirjastossa.

Toivon mukaan pandemiatilanne tästä rauhoittuu ja saamme pitää tulevana vuonna täysipainoisen toimintavuoden. Helmikuun 12. päivänä pidämme Höyhtyän Välkkeellä (Latokartanontie 1.) näytelmäkirjoittamisen seminaarin. Ohjaaja on näyttämötyön konkari Anna-Kaisa Järvi. Kaikki näytelmien suunnittelusta ja kirjoittamisesta kiinnostuneet olette tervetulleita pätevän ohjaajan opastukseen!

Samalla, kun toivotan kaikille kotisivujemme lukijoille rauhaisaa joulua ja toivorikasta uutta vuotta, niin muistelen seuraavalla joulutarinalla 1950-luvun jouluaattoa.

Jouluaattomatkalla

Aisakello kilkahtelee yhtä verkaisesti kuin ruunan kaviot tavoittavat askelman jäljet lumisella tiellä. Pieni lumihiutailu ei estä nousevaa kuuta valaisemasta metsämaisemaa ja kirkas iltatähti osoittaa menosuuntaa. Lumikerros on painanut kuusen latvat ja männyn oksat kummitusmaisiksi ulokkeiksi. Niistä lankeaa hangelle mosaiikkimaisia varjokuvia. Haen naapurikylästä joulunviettoon tulevia sisaruksiani.

Rislareen jalakset narisevat uinuttavasti pakkaslumessa, eivätkä lämpimät lampaanvällytkään virkeänä pidä.  Tutulla reitillä ruuna jatkaa yksitoikkoista käyntiään, kunnes hevonen säpsähtää kiepistä pyrähtävän teeren nousuun. Minäkin havahdun suitsien kiristämiseen, samalla huomaan mustan lajikumppanin pöllyttävän lunta etäisemmästä kiepistä.

Suoalueella iltapäivän kaamosta valaisee taivaansinen tähtisikermä, joka heijastuu puhtaalle hangelle lumikiteiden kirkkaana tanssahteluna. Maiseman ihailun katkaisee takana juoksevan oriin korske. Naapurin isännällekin tulee jouluvieraita.

Kylän bussipysäkille on kerääntynyt samassa tarkoituksessa useita hevosajoneuvoja, vastaanottamassa sukulaisia. Läheinen kaupunki tarvitsee aktiivista työvoimaa rakentamisen lisäksi teollisuuteen, kauppaan ja muihin elinkeinoihin. Pitäjien kasvavilta ikäluokilta vähenevät läheltä metsä- ja muut ansiotyöt. Suomi elää vielä metsästä, mutta metsät eivät enää elätä kaikkia maaseudun suomalaisia.

Linja-auton tultua pysäkille tulvahtavat jouluvieraat lahjakääröineen puheensorinan kera etsimään piha-alueella vastaanottajiaan. Vanha ja uusi kulkuneuvopeli kohtaavat. Avustan veljeni ja siskoni rekeen. Ilman kyytiä jäänyt matkustaja sopii vielä mukaamme.

Hevoskyydin paluumatkalla taivaan tähtiloiste on vaientanut lumihiutailun. Otavan tähtikuvio paistaa kirkkaimmin. Dieselkatkuisen bussin haju on vaihtunut jouluvieraille raikkaaksi ulkoilmaksi. Istun kuskinpukilla. Kuulen kuinka vällyjen alla kyytiläiset kertovat toisilleen uusista töistään. Kuinka paljon tehtävät poikkeavatkaan entisistä maatalon töistä. Yksi toteaa, että yhteiskunta on muutoksessa. Me reessä matkaavat emme arvaa, että se tulee muuttumaan nopeammin kuin kukaan osaa ennustaa.

Taisto Tammela

2 ajatusta aiheesta “Puheenjohtajan Joulutervehdys 2021”